ESNS: geen kater, wel keuzestress en verdiepingsslag

Festivalmanager Peter Sikkema kijkt terug op een succesvolle digitale editie van Eurosonic Noorderslag. Maar: ,,De fysieke ontmoeting blijft belangrijk.”

Tim Dawn treedt op voor een cameraploeg tijdens de digitale editie van Eurosonic Noorderslag.

Tim Dawn treedt op voor een cameraploeg tijdens de digitale editie van Eurosonic Noorderslag. FOTO DVHN/MATTHIJS SORGDRAGER

Het is voor de ervaren Eurosonic Noorderslag-ganger een gekke ervaring: de zondag na het festival wakker worden zonder kater, zonder zoem in het hoofd van alle gehoorde bands, zonder de herinneringen aan allerlei ontmoetingen.

Festivalmanager Peter Sikkema echter is net zo moe als anders op the day after . Want Eurosonic Noorderslag beleefde dus wel een digitale editie, net als de bijbehorende conferentie. Met vantevoren opgenomen optredens, en dat waren er niet minder dan in ‘gewone’ jaren: een stuk of 200, al met al. Voor het publiek thuis

,,Je bent druk met het aan elkaar knopen van alles wat je van te voren hebt uitgedacht”, zegt Sikkema. ,,Kijken of het allemaal één geheel wordt.” En opletten dat er niets misgaat. ,,Je weet niet of de netwerken het houden, je wilt niet dat er te weinig bandbreedte is.”

Aan het begin van de conferentie, op woensdag, bleef de boel even haken. ,,Dat is maar één keer gebeurd, het had net zo goed 300 keer kunnen gebeuren. Ik heb genoeg conferenties meegemaakt waarbij het veel erger misging. Dat hebben we als team goed gedaan.”

'Het was gewoon een community'

Ook inhoudelijk ging het goed met die conferentie, concludeerde Sikkema. ,,Het was gewoon een community , er gebeurde veel. De panels zijn nog nooit zo goed bezocht als dit jaar, en iedereen was daar ook heel dedicated in, merkte ik.”

De conferentiewebsite had ook een ‘ontmoetingsfunctie’, waarmee je een op een met deze of gene kon communiceren en, wie weet, zaken doen. En die voorzag in een behoefte, in het jaar dat er niet samen bier gedronken kon worden. ,,Daar is zeker 10.000 keer gebruik van gemaakt.” De conferentie trok 4000 betalende deelnemers uit 124 landen.

Keuzestress

Kijkcijfers van de optredens (online gratis te volgen, de NTR bracht zaterdagavond Noorderslag naar de televisie) heeft Sikkema nog niet, maar dit weet hij wel: ,,Het bereik is nu een veelvoud van wat we anders hadden gehad.” Ook al omdat iedereen die de bands wilde zien dat ook kon: geen rijen voor de deur, zoals in het echt. Wat wel bleef: ,,De keuzestress. Je moest er wel bovenop zitten. Maar met korte optredens op meerdere kanalen werkte het goed, vond ik.”

Het was nog een heel karwei om van alle ruwweg 200 acts de rechten te regelen: ook met platenmaatschappijen en muziekuitgeverijen, ook over de vraag of en zo ja hoe lang een optreden on demand te zien mag zijn. Maar dit is dan wel een prettig neveneffect: ,,We hadden al langer de wens om van alle optredende bands opnamen te maken, in geluid èn beeld. Want het is een andere wereld dan twintig jaar geleden. We zaten er jarenlang tegenaan te hikken, en nu is het gewoon gelukt.”

'De fysieke ontmoeting blijft belangrijk'

Bij zo’n geslaagde online-editie zou je bijna zeggen dat festival en, meer nog misschien, conferentie voortaan wel altijd compleet digitaal zou kunnen. Niks daarvan, zegt Sikkema. ,,Sommigen blijven misschien liever thuis, maar ik hoorde heel veel mensen zeggen: ‘Was ik maar in Groningen’. De fysieke ontmoeting blijft belangrijk. Maar we nemen hier wel dingen van mee. Dit is goed voor een enorme verdiepingsslag.”

Het cancellen van de Popprijs, door initiatiefnemers Kunstenbond - Ntb en Buma Cultuur bedoeld om aandacht te vragen voor de penibele situatie van de cultuursector - kan Sikkema billijken ,,Ik snap dat ze een statement willen afgeven. Maar ik ga ervan uit dat we volgend jaar weer een Popprijs hebben. En ik vind het ook goed om de blik te richten op de toekomst. Dus geen Popprijs, maar wel drie Quickstart Awards voor nieuw talent.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Muziek