Celliste Judith Oost duikt in het werk van haar overleden vader Gert: 'Lekker keten op het orgel'

De Terschellinger celliste en theatermaker Judith Oost van Compagnie Barrevoet neemt in Reis met de Caprice een duik in het werk van haar vader, de befaamde organist en musicoloog Gert Oost. Een liefdevolle confrontatie met het onberekenbare monster dat een orgel kan zijn.

Judith Oost repeteert op haar cello, met vlakbij zich, in het gras, het witte koffertje en de orgelschoenen van haar overleden vader, organist Gert Oost.

Judith Oost repeteert op haar cello, met vlakbij zich, in het gras, het witte koffertje en de orgelschoenen van haar overleden vader, organist Gert Oost. Foto: Neeke Smit

Lees meer over
Muziek

Een beetje keten in de muziek – dat heeft Judith Oost van haar vader geleerd. De organist, domineeszoon uit Minnertsga en later internationaal vermaard musicoloog en uitvoerend musicus in Utrecht en omstreken, was niet vies van een geintje. Hij speelde Bach-cantates op het orgel maar ook zinderende tango’s, hij wist er scheepstoeters, gegrom en gekwaak, ijle en dan weer vrolijke werelden uit te toveren. ,,Ik leerde al vroeg dat het orgel een soort supersynthesizer is en dat mijn vader een echte keetjas was’’, glundert de celliste terwijl ze van haar tonic nipt.

Orgel stemmen in de hitte

Nieuws

menu