Het spelen van Ferry voelt voor Frank Lammers als uitkomen voor het Nederlands elftal

Met rollen in grote films als De dominee (2004) en Zwartboek (2006) vestigde Frank Lammers (49) zich aan de top van het Nederlandse acteursgilde. Sinds hij het gezicht werd van Jumbo en in de huid kroop van beroepscrimineel Ferry Bouman in Netflix-serie Undercover, kan niemand meer om hem heen. Ferry bleek zelfs zo populair dat hij vanaf 14 mei een eigen film heeft.

Frank Lammers: „Ik wilde verhalen vertellen, in coole films mensen in elkaar slaan, verliefd worden op geweldige actrices, in snelle auto’s rijden...”

Frank Lammers: „Ik wilde verhalen vertellen, in coole films mensen in elkaar slaan, verliefd worden op geweldige actrices, in snelle auto’s rijden...” Foto: Eran Oppenheimer

Het was vorig jaar even slikken voor de fans van Undercover . Met de introductie van de serie in 2019 had Nederland voor het eerst een ‘eigen’ Netflix-productie. Maar zo groot als de trots bij deel 1 was de teleurstelling bij deel 2: dit keer hadden de Nederlandse personages een marginale rol, omdat het verhaal zich vrijwel helemaal op de Belgen richtte.

Het publiek was er niet zo blij mee dat jouw rol zo bescheiden was. Deelde jij dat gevoel?

„Ik vind het vl eiend dat mensen teleurgesteld waren, en ik heb zelf tijdens het lezen van het script natuurlijk ook wel gedacht: ’Waar blijft Ferry?’ Maar, en dat zullen sommige mensen misschien raar vinden, ik begrijp de schrijvers ook wel weer. Die zijn ook een beetje overvallen door het succes van het duo Daniëlle/Ferry. Ze wilden graag een nieuw verhaal vertellen in het tweede deel, niet een vervolg op dat van Ferry. Die zat bovendien in de bak, en terecht ook.”

Maar dan sla je dus niet met de vuist op tafel om een grotere rol te eisen?

„Dat had ik misschien gedaan als het verhaal niet goed was geweest. Maar, in alle oprechtheid: ik vond het juist te gek. Dan ga ik toch niet voorstellen om mijn eigen rol te vergroten? Ik heb het weleens andersom gedaan. In de film Rundskop zou mijn verhaallijn veel meer afgewikkeld worden. Toen stelde ik voor om mij sneller uit de film te schrijven. Dat is ook gebeurd. Dat kost mij dan een paar draaidagen en dus geld, maar voor het verhaal was het beter.”

Gelukkig zit er weer een heleboel Ferry in de film ‘Ferry’ . Met onder meer Monic Hendrickx, Huub Stapel en Raymond Thiry werden er bovendien een paar grote namen toegevoegd. Hun rollen zijn wel wat beperkter dan ik had verwacht.

Grijnzen d: „Als het zo voelt dat je ze te weinig hebt gezien dan betekent het in ieder geval dat ze iets toevoegen, dat lijkt me positief. Voor dit verhaal zat er gewoon niet meer in voor hun personages. En als het publiek honger heeft naar meer, dan kunnen ze toch een eigen spin-off krijgen? Ik ben sowieso blij dat ze erbij waren. Het zijn de beste acteurs van Nederland, en die wil je er graag bij hebben. Daardoor voelde Ferry een beetje als spelen voor het Nederlands elftal.”

De kijker zal de verwijzingen naar de Brabantse cultuur ongetwijfeld kunnen waarderen, zoals de dorpskermis.

„Dat is wel een leuk verhaal. Ik ga altijd met mijn dochter naar de kermis in mijn geboortedorp Mierlo. Isa is een soort miniversie van mijzelf en vindt dat helemaal geweldig. Je had daar zo’n draaiende bank met allemaal lichtjes, en bij de kassa zat een jongen... Dat was gewoon Ferry Bouman. Hij had van dat achterover gekamde haar en zo. We waren toen net aan het nadenken over een Ferry -film, en ik heb meteen een filmpje van die jongen gemaakt. Overigens met het idee om Ferry op de kermis te laten werken, dat is iets anders geworden in de film. Maar de fenomenale scènes op de kermis hebben we daar wel aan te danken.”

Zonder al te veel te willen verklappen: Ferry en Daniëlle ontmoeten elkaar daar voor het eerst. Als je daar staat, op die kermis...

„Sterv enskoud.”

...ben je dan even verliefd op je tegenspeelster Elise Schaap?

„Ha, ik ben altí jd een beetje verliefd op Elise. Maar als je zo’n belangrijke scène moet opnemen, word je inderdaad wel even heel hecht. Op zo’n dag moet je alles samen doen, bijna samenklonteren, eigenlijk al vanaf het moment dat je ’s ochtends in de make-up zit. De kijker moet wel kunnen voelen dat er iets tussen jullie is. Maar als het erop staat, dan is het ook wel klaar, hoor. Dan ben je misschien een dag verliefd op haar geweest.”

Lijken Elise en jij op elkaar?

„We delen onze toewijding. Als ik iets doe, da n wil ik winnen. Dat herken ik bij haar en dat kan ik wel waarderen. Overigens is die instelling niet altijd voor iedereen even leuk, bijvoorbeeld toen ik in de voetbalkleedkamer een schoen naar iemands hoofd gooide. Zelfs mijn vrouw moest er even aan wennen toen we elkaar leerden kennen. Ik ging er voor 100 procent in, zat letterlijk hele dagen bij de telefoon te wachten tot ze zou bellen. Ze moet zich het eerste halfjaar zijn doodgeschrokken van mij.”

 

Ter voorbereiding op dit gesprek heb ik talloze oude interviews bestudeerd. Dat waren er nogal wat, want je bent een van de meest geïnterviewde mensen van Nederland. Wat mij opviel was juist dat het leek alsof je er in interviews juist helemaal niet vol ingaat.

„Ik heb vaker g ezegd dat journalisten veel te vaak dezelfde mensen interviewen. Vroeger heb ik me erover beklaagd omdat ik toen eigenlijk nooit geïnterviewd werd en dat raar vond, met alles wat ik toen al deed. Nu is het eerder andersom. Ja, ik ga geen nee zeggen, maar de fantasieloosheid blijft wel een beetje. Wat is de vraag?”

Nou, je staat bekend als een getapte, quasi-nonchalante man. Alleen zeggen collega’s van jou dat je soms ook wel bot kunt zijn, en in Mierlo zeggen ze juist dat je een heel warme kant hebt. Waar blijven die facetten van Frank Lammers in interviews?

„Daarvo or zul je me beter moeten leren kennen, en daarvoor moeten we het café in. Dat is ook goed, maar dat is de setting van een interview niet. Ik heb ook helemaal niet de behoefte dat iedereen mij van haver tot gort kent, zeker niet in deze tijd. Alles wat je zegt, kan en zal tegen je gebruikt worden. Kijk naar de kwestie met Bilal Wahib. Natuurlijk had hij die domme grap met dat jongetje niet moeten maken. Maar iedereen sprong er als een roofdier bovenop. Dan vind ik het niet zo gek dat mensen voorzichtig worden, de gordijnen dichtdoen en denken: ’Bekijk het.’ Zo sta ik er ook in. Vroeger zou ik misschien meer hebben gezegd, maar ik laat het achterste van mijn tong niet meer zien.”

Het gevolg is wel dat mensen daardoor kunnen gaan denken dat jij die man uit de Jumbo-commercial bent. Die lijkt dezelfde levenshouding te hebben als Frank Lammers.

„Dat is toch prima? Ik ben het niet, maar ik zou het la stiger vinden als ze zouden denken dat ik ben zoals Ferry. Maar of mensen nou ’Ferry’, ’Jumbo’ of ’Michiel de Ruyter’ naar mij roepen op straat... Zolang ze blij zijn om je te zien, en meestal zijn ze enthousiast, vind ik dat allemaal geen probleem. Alleen, nogmaals, ik ben het allemaal niet, ik ben privé een heel ander figuur. Maar ik was afgelopen week op het feestje van de koning in Eindhoven, hij heeft het een stuk lastiger. Hij moet nog veel meer naar mensen zwaaien dan ik en kan zijn rol nooit eens uitzetten.”

Je vertelde dat je vroeger juist wel vaker geïnterviewd had willen worden. Wat had je willen vertellen?

„Oh, d at ging natuurlijk vooral om het verkopen van het product Frank Lammers. Ik wilde verhalen vertellen, in coole films mensen in elkaar slaan, verliefd worden op geweldige actrices, in snelle auto’s rijden... Alles dat in Ferry zit, zeg maar. Voor de film heb ik bijvoorbeeld in een Bentley met afzettingen door Amsterdam gescheurd. Dat is toch te gek? Om daar te komen moet je jezelf wel een beetje in de etalage zetten, en daar ga ik niet ineens mee stoppen nu ik al het een en ander bereikt heb.”

Tot slot: Netflix, een vloek of een zegen voor de Nederlandse filmindustrie?

„Absoluut een zegen. Op de een of andere manie r zijn we toch een tijdje weer helemaal teruggeschoten in de romcom- business , wat niet helemaal mijn sterkste punt is. Netflix ging series met een randje maken, waardoor ook het Filmfonds en de omroepen mee moesten omdat ze anders zouden ondersneeuwen. Er wordt nu ook meer content gemaakt, waardoor er meer werk is. Zonder overdrijving vind ik dat Netflix bijdraagt aan de professionalisering van de Nederlandse filmindustrie. Als je mij vraagt hoe ik het vind om daar deel van uit te maken... We doen dit interview in een heerlijke kamer in een vijfsterrenhotel. Dat hoeft natuurlijk niet, maar het is wel prettig.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Media
Televisie
Instagram
Interview