Verleden en toekomst op jubileum Open Stal in Oldeberkoop

De vijftigste editie van kunstroute Open Stal in Oldeberkoop bevat een flink aantal speciale jubileumactiviteiten. Van reünies met oud-deelnemers tot futuristische augmented reality.

De CAV-fabriek met beelden van Miriam Knibbeler (voor) en Hans Rikken (daarachter).

De CAV-fabriek met beelden van Miriam Knibbeler (voor) en Hans Rikken (daarachter). FOTO RENS HOOYENGA

De vijftigste editie van Open Stal is geen uitgestelde kunstroute van vorig jaar. Corona gooide toen roet in het eten en dat betekende dat veel speciaal voor dat jaar gemaakte werken niet te zien waren. Nooit te zien zullen zijn ook. ,,Het thema was toen Imagine! Vrede, vrijheid en verdraagzaamheid , vanwege de viering van 75 jaar Bevrijding. Daar konden we dit jaar niet meer mee aankomen’’, aldus voorzitter Peter Hiemstra .

Dit jaar draait alles om het vijftigjarig bestaan. Maar dat wil niet zeggen dat er geen kunstenaars meedoen, die vorig jaar acte de presence zouden geven. Neem Avantia Damberg , met haar vazen die de Aprilmoorden op Curaçao herdenken . Zij was uitgenodigd voor 2020, maar mocht mee naar dit jaar. Lolkje van der Kooi zou een jaar geleden haar tekeningen tonen en is op de deelnemerslijst blijven staan. In Pand 31 heeft ze een complete wonderkamer ingericht met tientallen brocante lijstjes met daarin fijngevoelige tekeningen van dieren, aangevuld met passende objecten zoals een dierschedel of schelpen.

Doorschuivers

In de voormalige boerenwoning krijgt ze gezelschap van haar partner Machiel Braaksma . Die heeft drie bedsteden ingericht. De drie alkoven zijn compleet zwart gemaakt, waardoor de kijker gedesoriënteerd raakt. Hij heeft er een soort driedimensionale beeldgedichten in gebouwd. In het pretpark heet de kassa Tra en elk stoeltje in het reuzenrad La. Naast de Hullekie Dullekie-achtbaan staat de Welles-Nietes-wipwap. In restaurant ‘U had?...’ staat de menukaart vol gerechten als De Gepeperde Uitspraken (gebakken peren) en De Jolige Bui (toffe peer met hamvraag en korreltje zout).

Er zijn nog meer ‘doorschuivers’. Paul Andringa bijvoorbeeld krijgt opnieuw de kans een installatie te tonen in Pand Bouma. Patricia Suer toont haar werk nu in de vijver van Hawar , in plaats van in het Molenbosch. En Peter Snijder bouwt dit jaar toch zijn kathedraalachtige touwconstructie in Boerderij Hof.

Hij krijgt hier gezelschap van Jan Ketelaar , een van de kunstenaars uit het rijke verleden van Open Stal. Elders hangen de bijzondere schommels van Chiel Kuijl , is het nieuwste werk van Martin de Jong te zien, net als Miriam Knibbeler s beelden van gietwas en schilderijen van Oldeberkoper Christiaan Kuitwaard .

CAV-gebouw

De laatste twee exposeren in het CAV-gebouw. Dit werd in 2018 gebruikt voor een grote expositie voor het project Verhalen in het Landschap , met ook Peter Hiemstra als drijvende kracht. Nu is de grote fabrieksruimte opnieuw decor voor een expositie. De (,,ge-wel-di-ge’’) bouwploeg heeft wanden en tafels geplaatst, waarop onder meer een reeks maquettes van Gerrit Terpstra staat. Eén van zijn beelden - Monument voor het onbereikbare - is vorig jaar wel in het groot in het Molenbosch gerealiseerd. In het Koepelbos kwam toen Skries van Piet van de Kar . Hij maakte voor dit jaar De Kudde , die voor villa Vredewoud graast.

Centraal in de CAV-fabriek staat een metershoog en -breed beeld van Hans Rikken , geïnspireerd op het gedrag van de zwarte reiger die zijn vleugels in een cirkel vouwt om schaduw te creëren waar vissen op af komen. Andere imposante beelden zijn van Gertjan Evenhuis en Gerhard Lentink, die samen eveneens een serie fotopanelen tonen. Daarnaast hangt er onder meer een bijzondere installatie van Johannes Langkamp , bestaande uit een groot bewegend stuk papier op een metalen buis. Een intrigerend object, waarbij van het geluid een hypnotiserende werking uitgaat.

Soundscape

Over geluid gesproken. Peter Veen laat niks indrukwekkends zien, maar horen. In het Molenbosch klinkt zijn soundscape met het geluid van vogels die op de rode lijst staan. Hij heeft ze gemonteerd volgens het basisthema 3x kort, 3x lang, 3x kort, de morsecode SOS. ,,Want als er niks verandert, dan hoor je de zang van deze vogels binnenkort niet meer in de vrije natuur’’, is zijn boodschap.

Wat de toekomst mogelijk nog meer inhoudt, komt aan bod in de app van computeranimatiestudio Happy Ship , die hoort bij een beeldend/poëzieproject. Zes kunstenaars hebben een werk beschikbaar gesteld dat is gefotografeerd en op een kaart gezet. Ook zijn er zes gedichten van evenzoveel. Voor 5 euro kopen bezoekers een mapje, waarin ze deze kaarten kunnen verzamelen. Ze liggen op de route door Oldeberkoop in lessenaars, en daar in de buurt hangt of staat één van de betreffende kunstwerken. De app biedt de bezoeker ter plekke, via augmented reality (toegevoegde werkelijkheid), een ‘zinsbegoochelende ervaring’. ,,Bij het naakt van Miriam Knibbeler zie je bijvoorbeeld dat dit wordt afgedekt of geblurred, zoals dat op social media wordt gedaan’’, vertelt Hiemstra.

Verloting

De zes kunstwerken worden na afloop van Open Stal verloot. De betrokken dichters treden op 31 juli op in Oldeberkoop. Onder hen Johan Veenstra, die een maand lang zijn nieuwste boek zal signeren in de Schrieversronte . In de kluis van dit gebouw is een video te zien van Pat van Boeckel , met beelden van het winterse landschap van de Stellingwerven, gekoppeld aan gedichten van Veenstra. Die werd niet alleen onderscheiden met de Zilveren Anjer en de Rink van der Velde-prijs , maar ook benoemd tot ereburger van Weststellingwerf , omdat hij al vijftig jaar in het Stellingwerfs schrijft. Net zo lang als Open Stal oud is. Daarom een heel passende combinatie.

Oldeberkoop - diverse locaties: 17 juli t/m 15 aug, ma t/m zo 13-18 u, www.openstal.nl

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
Kunst
Instagram