Rapper Kevin voelt zich net een cabaretier voor zaal met tafeltjes (maar rappen gaat hem beter af)

Het blijft wennen, een concert in corona-opstelling. Het derde in een reeksje optredens in Neushoorn in het kader van de Testen Voor Toegang-experimenten was voor de Rotterdamse rapper Kevin. Geen kleine jongen in dat genre: hij maakt succesvolle, vaak gestreamde platen en nam een Edison mee naar huis voor zijn album Animal Stories.

Rapper Kevin in coronaproof Neushoorn. ,,Dit voelt mooier dan voor 10.000 man, je weet toch!"

Rapper Kevin in coronaproof Neushoorn. ,,Dit voelt mooier dan voor 10.000 man, je weet toch!" Foto: Huseen Khaled

Gebeurtenis: concert van de Rotterdamse rapper Kevin Gezien: 27/4, Neushoorn Leeuwarden Publiek: ruim 100 (uitverkocht)

Publieksparticipatie

,,Ik zou iedereen wel persoonlijk willen bedanken”, zei Kevin (de Gier), ,,jullie hebben allemaal Animal Stories gedraaid, toch?” Het had gekund, met maar een dikke honderd man – de maximumcapaciteit van de grote Neushoorn-zaal in tijden van corona, met het publiek aan tafeltjes. Dat bleef tijdens de show braaf zitten, dat was van tevoren nog een bron van zorg bij het Neushoorn-team. Van de drie shows – verder zangeres Lakshmi en rockband Paceshifters – trok deze immers het jongste publiek, en hiphop live draait nu eenmaal ook op publieksparticipatie.

,,Ik voel me net een cabaretier”, zo reageerde Kevin op het zittende publiek voor hem. Gelukkig maakte hij geen grappen, maar deed hij waar hij goed in is: rappen. Ondersteund door een dj, die af en toe een paar frasen aan de microfoon toevertrouwde, liet hij zijn woordenstromen los op de zaal.

Lepe melodische contouren

Kevin heeft een sterke, karakteristieke ritmische flow , maar hij versiert zijn nummers als dat zo uitkomt ook heel leep met melodische contouren, dankzij de subtiele inzet van de autotune. De boel wordt nog effectiever dankzij de beats, die soms omfloerst, maar vaker rauw en gortdroog uit de speakers knalden. Met zulke diepe, heldere bassen heb je het pleit al half gewonnen.

De Erasmusbrug in zijn woonplaats Rotterdam figureert in zijn teksten, net als geld en materieel vertoon, en menigmaal is het party geblazen. Maar er is ook ruimte voor diepzinnigheden als ,,Het gaat niet om hoe vaak je wint, maar hoe ga je met verlies om”.

Mooier dan voor 10.000 man, je weet toch

Het publiek - voor zeker tachtig procent man, overwegend wit en leeftijdgenoot van Kevin (1994) - reageert enthousiast op zijn teksten en zijn oproepen tot publieksparticipatie. Dat gaat niet verder dan incidenteel meebrullen en met de armen zwaaien. Het laatste woord is voor Kevin: ,,Dit voelt mooier dan voor 10.000 man, je weet toch!”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur