Ramsey Nasr opent Oerol met troostend verhaal. 'Er is een opstand nodig, een opstand van het geweten'

Een festival openen via Zoom: Ramsey Nasr deed het voor Oerol, met een troostend verhaal over nut en onnut van kunst.

Ramsey Nasr.

Ramsey Nasr.

In 2010, andere tijden, opende schrijver en acteur Ramsey Nasr het festival met een strijdbaar gedicht, toen gebracht als Het manifest van Terschelling . Het was de tijd van staatssecretaris Halbe Zijlstra, de botte bijl werd gezet in de kunst.

Die sector staat opnieuw onder druk, om andere redenen weliswaar: de reden dat Oerol zich noodgedwongen opnieuw online afspeelt. Reden om hem opnieuw uit te nodigen, nu vanuit zijn werkkamer en vanonder een gele pet vanwege een rol als kale politicus.

Na een inleiding van Oerol-directeur Siart Smit, die Nasrs nieuwe essaybundel De fundamenten ervoer als ,,niet heel vrolijk maar wel troostvol en hoopgevend”, citeerde Nasr opnieuw uit dat gedicht van 2010, intussen omgedoopt tot Uit nutteloze noodzaak .

,,Als beest zijn we totaal mislukt”, sprak Nasr. Hoe het dan zit met onze soort? Ongeveer zo: ,,Uit nutteloze noodzaak schiep kunst de mens.” Het gaat niet om het rendement en de cijfers waar de politiek steeds zo op hamert. ,,Kunst is maar een bijproduct”, en wat voor een. ,,Bij een vijand zonder handvat helpt alleen het nutteloze.”

Kunst, elke kunstvorm, is een vorm van extase, als in: een middel om ons uit de stilstand te verlossen. ,,Door ons schedeldak op te lichten. Geen wonder dat we tijden van quarantaine zo van poëzie houden.”

Kunst brengt ons aan het twijfelen, ,,we zullen ons opnieuw moeten herscheppen in een groter verband.” Dat is ook precies wat corona ons leert. ,,Uit enquêtes blijkt dat mensen bereid zijn tot krimp, dus tot het inboeten aan geluk. Het besef is ingedaald dat we moeten veranderen. Er is een opstand nodig, een opstand van het geweten.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
Oerol