Theatermaker werpt licht op stoere mannen (en is nog naar enkele op zoek voor de voorstelling BROEST)

Wat maakt een man nou eigenlijk tot een man? Wat verstaan we onder mannelijkheid? En: staat die onder druk? Theatermaker Alinda Talsma gaat in haar nieuwe voorstelling BROEST op zoek naar antwoorden.

Mannen van Staal is voor de theatervoorstelling BROES op zoek naar stoere mannen. FOTO MANNEN VAN STAAL

Mannen van Staal is voor de theatervoorstelling BROES op zoek naar stoere mannen. FOTO MANNEN VAN STAAL

De halve, nee, misschien wel de hele bubbel waarin theatermaker Alinda Talsma leeft, bestaat uit metromannen. Goed gecultiveerde, nette, gevoelige mannen. Of zoals Wikipedia vermeldt: ‘een man die, in tegenstelling tot ‘traditioneel ingestelde mannen’, geïnteresseerd is in persoonlijke verzorging, mode en trends.’ Misschien is het daarom wel, juist omdat Talsma wordt omgeven door metromannen, dat ze zo nieuwsgierig is naar stoere, knoestige, rauwe kerels.

Ongepolijst

BROEST wordt een muzikale, woordloze voorstelling, vol percussie en power play en zal komende winter zijn te zien bij Mannen van Staal, een loods aan de rand van Leeuwarden. Een ongepolijste, wat ruige plek, bij uitstek geschikt voor dit project dat twee jaar geleden al werd gelanceerd, maar door corona tot stilstand kwam. Nu pakt Talsma het weer op. Ze is nog op zoek naar enkele… mannen.

Zaterdag is er een auditie waar mannen met een goed ritmegevoel en mannen die goed kunnen zingen een ‘proeve van bekwaamheid’ mogen afleggen. Ze moeten ook nog eens fysiek in goede doen zijn, want het zou zomaar kunnen dat ze een heftruck moeten besturen of ‘uit de lucht moeten vallen’.

Maar Talsma sust: ,,We hebben ook een man van 72 die meedoet. Het gaat erom dat je muzikaal bent en een fysieke voorstelling van ongeveer een uur vol kan houden.’’

Lefgozers

Talsma is opgeleid tot dansdocent bij Grietine Molenbuur, werkte als ‘communicatiemens’ in de culturele sector, maar slaat de laatste jaren steeds meer zelf aan het maken, van koorregie tot theatervoorstellingen. ,,En wat mij daarbij opvalt, zeker bij muzikale producties, is dat er niet uit mannen gehaald lijkt te worden wat er in zit.’’

Er blijft iets achterwege, onaangeraakt, niet benut. En dat is precies waarin BROEST zich onderscheidt. Als het aan Talsma, en aan muzikaal leider Dennis Dronkers, ligt, wordt het beste uit de kerels - ‘lefgozers’, noemt ze ze op de website - gehaald.

Loslopend talent

Ze heeft de grote lijnen van de voorstelling in haar hoofd, maar gaat eerst nog met de spelers in gesprek over hun opvattingen over mannelijkheid. Wat vinden ze mooi en stoer aan zichzelf, wat helemaal niet? Op basis van die gesprekken worden de vijftien rollen verder ingevuld. Enkele heren hebben zich al bij haar aangemeld. Talsma is verrast over het ‘loslopend mannelijk talent’ dat bij haar aanklopt. ,,Dan denk ik: jeetje, waar zaten jullie al die tijd?’’

Het is gewoon zo, zegt de theatermaker, dat een echte, ongepolijste man zich tegenwoordig niet helemaal meer kan manifesteren. En dat is sneu. ,,Iedereen mag zijn wat hij of zij is, een stoere man ook.’’

Talsma wil mensen met BROEST aan het denken zetten: hoe geëmancipeerd zijn we eigenlijk, heb ik vooroordelen? ,,Want begrijp me goed, ik houd van alle mannen! Ik ben nieuwsgierig naar ze allemaal. Naar zowel de stoere als naar de niet-stoere man! Ik wil weten hoe ze denken, hoe ze met emoties dealen, waarom ze de dingen doen zoals ze ze doen.’’

Auditie

Kerels die denken: ja, ik wil wel meedoen aan BROEST kunnen zich melden bij Alinda Talsma via de site www.broest.frl . De audities zijn zaterdag tussen 14 en 17 uur. De repetities beginnen eind augustus, op zondagen. De voorstellingen zijn van 27 december tot en met 2 januari bij Mannen van Staal in Leeuwarden.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur