Museale 'overlevers' tonen ondernemersgeest

De culturele wereld werd hard getroffen door corona. Wie wist er met succes te schakelen naar de anderhalvemetersamenleving? Een terugblik met enkelen die de knop om zetten. Vandaag: Museum Belvédère en Jopie Huisman Museum.

Het restaurant van Museum Belvédère werd gevuld met kunst.

Het restaurant van Museum Belvédère werd gevuld met kunst. FOTO NIELS DE VRIES

Bij de eerste lockdown sloeg de schrik de Friese musea om het hart. Alle musea? Nee, Museum Belvédère en het Jopie Huisman Museum bijvoorbeeld lieten al snel van zich horen met aangepaste activiteiten. Het Jopie Huisman Museum zette een stap naar buiten. Museum Belvédère schakelde Indietopia in om interactieve virtual reality tours te maken van de expositie Relaties & Contrasten, die op dat moment dicht moest.

Misschien niet toevallig dat juist deze musea eruit sprongen. Zij moeten het zonder reguliere subsidie stellen. ,,Vanwege het verleden zit ‘inspelen op veranderingen’ in onze genen’’, aldus directeur Han Steenbruggen van Museum Belvédère.

Paneeltjes

Hij kon meteen aan de slag met een idee dat hij al had liggen. ,,In 2016 hadden we het Jan Mankes-project, waarbij tientallen kunstenaars paneeltjes vulden geïnspireerd op zijn Slootje met overhangende dopheide. Daar wilde ik een vervolg op, maar dan met paneeltjes op het formaat van een mobiele telefoon. Ik had ze zelfs al liggen!’’ De lockdown was hét moment om ze te versturen. ,,Alles draaide immers om communicatie.’’ Verkoop van de paneeltjes in november was een groot succes. ,,Zo zie je dat je in een rotperiode best leuke dingen kunt doen.’’

Ids Willemsma kwam met het plan om een installatie te maken met zijn afgedragen klompen. ,,Daar hebben we mee gewacht tot we weer open mochten. Eerst lagen ze als een pad naar het museum, om mensen erop te wijzen dat ze zich aan de regels moesten houden.’’ Een gedicht van Anne Feddema en een nieuwe lichtkrant op het terrein deden hetzelfde. Daarna lagen de klompen in een cirkel, als symbool voor de jaarringen van een boom waaruit ze gemaakt waren ,,en de carrière van de kunstenaar’’. De klompen horen nu tot de collectie van het museum, evenals de paren die Willemsma nog verslijt.

Horeca

Eenmaal weer open, volgde na de zomer de sluiting van de horeca. Belvédère sloeg de meubels van het restaurant op en vroeg Gjalt Blaauw zijn beelden te exposeren. Een voorbeeld dat deed volgen. Peter Miedema van het Jopie Huisman Museum maakte in ‘zijn’ restaurant plaats voor Natasja Bennink.

En dat terwijl het Jopie Huisman Museum net lekker in de flow zat. De expositie Waterwereld sloeg enorm aan. Dus toen die dicht moest, schakelde het museum nog meer over op sociale media. Miedema: ,,We hebben heel veel filmpjes gedeeld op You Tube en kregen heel veel reacties op Facebook. Met de LC hebben we nog een quiz gedaan, dat was ook heel leuk.’’

Het museum kreeg bovendien van de provincie geld voor Kunst naar buiten. Met andere regionale musea worden nog dit jaar de laatste van acht bankjes geplaatst waar passanten kunnen zien en beleven welk kunstwerk hier is ontstaan. Een QR-code op het bankje verwijst naar een website, waarop alle informatie te vinden is. Niet alleen een foto van het werk, maar ook uitleg over de kunstenaar met eventueel audio- of videofragmenten, plus informatie over het museum waar het werk te zien is. Miedema: ,,Als deze staan gaan we in conclaaf met de provincie over een vervolg.’’

De expositie Waterwereld wordt met een jaar verlengd. Afgelopen zomer kwam er veel publiek. ,,Soms zelfs teveel!’’ De verlenging is kostenbesparend, en biedt het museum meer tijd om zich voor te bereiden op 2022, het jaar dat Jopie honderd zou zijn geworden. Maar daarover volgend jaar meer.

www.museumbelvedere.nl

www.jopiehuismanmuseum.nl

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
Musea