Melda Wibawa wint opnieuw technische opdracht

Tekening van een ruiter van Melda Wibawa (technische opdracht).

In deel 2 van de finale van televisieprogramma Project Rembrandt heeft Melda Wibawa uit Leeuwarden zondag opnieuw de technische opdracht gewonnen.

Deel 2 van de finale van Project Rembrandt stond in het teken van menselijke verhoudingen. De negen amateurkunstschilders kregen eerst les van hun docenten Iris Frederix en Tyas Leeuwerink. Frederix liet haar team de steeds wisselende posities van een ballerina schetsen, Leeuwerink had model gevraagd om verschillende yoga-houdingen te tonen.

Paleis Het Loo

Daarna moesten de deelnemers voor de technische opdracht in de stallen van Paleis Het Loo binnen anderhalf uur een ruiter schetsen in houtskool. Melda Wibawa begon aan een ,,stoere tekening, met mooie lijnvoering’’, aldus Frederix. ,,Dit was een leuke opdracht, maar wel pittig. Een mooie anatomie, dus het moet wel goed zijn’’, vond Wibawa. ,,Ik denk dat het wel een goede schets is’’, oordeelde ze zelf voor de professionele jury langskwam.

Toen juryleden Pieter Roelofs en Lita Cabellut (afgelopen week gekozen tot Kunstenaar van het Jaar) haar tekening tot beste verkozen, concludeerde Wibawa breed lachend: ,,Het gaat lekker.’’

Kiezen

Ze mocht bij de vrije opdracht kiezen of ze met haar team het zwangere naaktmodel ging schilderen of de stoere man. Ze koos voor de eerste, waardoor het team van Leeuwerink het mannelijk naaktmodel kreeg toebedeeld. De kandidaten hadden drie uur de tijd om in olieverf een zo goed mogelijk portret te produceren. ,,Thuis doen de kunstenaars hier misschien veel langer over, maar de jury kan na zo’n korte tijd zien wat het basisniveau is’’, legde presentatrice Annechien Steenhuizen aan de kijkers uit.

Kracht en valkuil

Actrice/zangeres Simone Kleinsma kwam de jury versterken. ,,Ik zie een mooie zwanger lijf, maar het hoofd lijkt er een beetje los bij te hangen’’, vond ze over het resultaat van Wibawa. Roelofs vulde aan: ,,Je schilderstoets is echt jouw grote kracht, je weet daarmee echt leven te geven aan wat je afbeeldt. Maar het kan ook je valkuil zijn, de definitie valt weg. Kijken we naar benen of is het een onderdeel van de bank?’’

De vakjury was dit keer het meest te spreken over het schilderij van Jarno. Hij ging meteen door naar de volgende ronde. Na het oordeel van de publieksjury, bestaande uit liefhebbers van het programma, stonden Monica, Alfrédo en Wolf in de gevarenzone. Omdat de jury juist zeer te spreken was over Wolfs keuzes, moest zij een van de andere twee wegsturen. Dat werd Monica, omdat Alfrédo in haar ogen juist een grote sprong in zijn ontwikkeling had doorgemaakt.

www.projectrembrandt.nl

Nieuws

menu