Livestream maakt Festival Jong Talent mogelijk

Mooi om te zien: de innigheid waarmee Wytske Holtrop haar instrument, de cello, omarmde en bespeelde. Eergisteren opende zij het Festival Jong Talent dat sinds 2012 jaarlijks op Schiermonnikoog plaatsvindt en zich richt op jonge concourswinnaars uit binnen- en buitenland. Corona blokkeerde de toestroom van publiek, een livestream bood uitkomst. Holtrops optreden in het Cultureel Ontmoetingscentrum, Cello for Breakfast, was een van de vele concerten die men thuis, vanaf de bank kon volgen.

FOTO FOPPE SCHUT

FOTO FOPPE SCHUT

De uit Fryslân afkomstige celliste koos voor variatie: een programma met Claude Debussy, Sergei Rachmaninov en Astor Piazzolla. Constante was haar kleurrijke, doortastende spel dat samensmolt met dat van haar begeleider op toetsen: Katsura Mizumoto. Het tweetal schakelde tussen verschillende muziekstijlen, wat in Piazzolla het beeld van een op de muziek meewiegende Holtrop opleverde.

In hoeverre het virus inbreuk heeft gemaakt op haar leven als musicus beschreef ze in een van de van te voren opgenomen Coronaportretten. Holtrop is inmiddels gewend aan de nieuwe situatie, het spelen zonder publiek. Ze verwacht ook dat het oude normaal terugkeert. Al zal er volgens haar wel iets van de livestream-mogelijkheden merkbaar blijven.

Thomas en Eduard Preda brachten op piano en elektrische basgitaar een ode aan zowel de jazz en Frédéric Chopin als aan Schiermonnikoog. Op meerdere plaatsen opgenomen filmbeelden begeleidden deze verjazzing. Die stond als een huis en bleef tijdens de improvisaties dicht bij het origineel. Beide broers kregen opnieuw een podium in het middagconcert. Voor twee eigen composities.

Ook van de partij: het zestien jarige cellowonder Thomas Prchal - familie van Jiri Prchal, destijds ingezetene van het Frysk en Noord-Nederlands Orkest. Hij kwam zaterdagmiddag met nieuw eigen werk: Het Duivelsvuur, een in opdracht van dit festival geschreven meerdelige compositie van tien minuten voor zes strijkers - waaronder Prchal zelf - gebaseerd op een duistere Schierse sage, waarin een eilandbewoner wraak neemt door vuren te ontsteken en aldus schepen aan de grond te laten lopen. Prchal grossiert hierin in sterke sfeerschilderingen, roept door zijn delicate, intrigerende en soms meeslepende muziek prachtige beelden op en laat het geheel subtiel uitdoven, als een vuurtje.

Dat sommige zoetwatervissen ook goed gedijen in een zilte omgeving bewees een vijftal jonge, volstrekt op elkaar ingespeelde solisten. Franz Schuberts Die Forelle met Alexander Warenberg (cello), Nikola Meeuwsen (piano), Hawijch Elders (viool), Takehiro Konoe (alviool) en Sasha Witteveen (contrabas) kreeg een uitgekiende, contrastrijke vertolking, met wat de tempi betreft risico’s in de langzame delen.

Het zondagmiddagconcert bracht muziek van François Couperin, Antonio Vivaldi, Friedrich Händel en Jean-Philippe Rameau, waarin wind, vogels en licht in klanken zijn vertaald. Daaronder Rameau’s Rossignols amoureux en zijn komische aria Aux langueurs d’Apollon, uitgevoerd door Duo Zeffiretti: sopranist Mayaan Licht en Guy Maori op klavecimbel. De in ‘trillers’ grossierende zanger met zijn uiterst wendbare hoge geluid bracht in combinatie met Maori’s subtiele kristallen klavecimbelklanken barokke parels enerverend tot leven. Een belevenis.

Dit optreden is terug te vinden op www.schiermonnikoogfestival.nl

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur