Kwaad zijn is een verdienmodel geworden | Column Joost Oomen

Toen zijn nieuwe boek af was liet een Amerikaanse schrijver het lezen aan zijn vaste redacteur. ‘Staat er iets in waar mensen aanstoot aan gaan nemen?’ vroeg de schrijver. De redacteur dacht van niet. ‘Maar aanstoot nemen zullen mensen toch wel,’ zei de redacteur. ‘Kwaad zijn is een verdienmodel geworden.’

Joost Oomen

Joost Oomen Foto: Niels Westra

Deze week was het platform waar kwaad zijn een verdienmodel is geworden, Facebook, tweemaal in het nieuws. De opvallendste van die twee was de zes uur op maandag waarin Facebook onbereikbaar was. Dat werd vrij snel verholpen. De tweede keer dat Facebook in het nieuws was bleek hardnekkiger. Een voormalig medewerkster, Frances Haugen, deed een boekje open over de bedrijfscultuur binnen Facebook. Samengevat komen haar onthullingen op het volgende neer: wanneer Facebook moet kiezen tussen ingrijpen bij agressie of het laten staan, dan kiest Facebook vrijwel altijd voor het laatste. De reden daarvoor is dat agressie de meeste interactie oplevert. Uit boosheid reageren mensen sneller en hoe meer reacties, hoe meer verkeer op Facebook, hoe meer winst.

Nieuws

Meest gelezen