Even appen met Jacob Haagsma: Songfestival, een geluidswandeling, Douwe Bob

Jacob Haagsma. FOTO ANNET EVELEENS

Ook al speelt Oerol zich opnieuw geheel en al achter de schermen af, in de vorm van het online-programma Het Imaginaire Eiland, LC-verslaggever Jacob Haagsma is toch afgereisd naar Terschelling. We appen elke dag even met hem.

Wat een weertje, niet?

,,Nou, vrijdag was het wel even minder zonnig dan waar ik op had gerekend. Maar we mogen nog steeds niet klagen, hoor.”

Zo klinkt het wel een beetje, anders. Hoe heb je je dan door de dag gesleept?

,,’s Ochtends heb ik mijn verhaal over Cornald Maas uitgetikt. Ja, die heb ik vorig jaar ook gesproken, omdat hij het elk jaar weer voor elkaar krijgt om een hele reeks Opium TV-uitzendingen over Oerol op de publieke omroep te krijgen. Omdat het Eurovisie Songfestival net afgelopen is, en hij daar ook een belangrijke rol heeft, dacht ik: ik laat hem die twee fenomenen vergelijken. Songfestival en Oerol. Met stellingen als ‘Douwe Bob of Duncan Laurence’? Jan Smit of Siart Smit? Maandag in de Leeuwarder Courant en hier, online.”

Klinkt goed. En daarna lekker luieren?

,,Ben je nou helemaal? Denk je dat ik hier voor de lol ben of zo? ’s Middags had ik een afspraak met twee jonge theatermakers, Anouk van Kolfschoten en Lola Bogaert. Die hebben een bijzonder project opgezet: Het eiland vertelt. Dat is een wandeling door het prachtige bos bij het duinmeertje bij Hee, langs palen met qr-codes, je kent dat wel. Nu ja, dat stuk bos kende ik eigenlijk niet, en dat terwijl ik al zo’n 34 jaar in Oerol-verband rondjes rond dat meertje fiets. Dus dat was weer een mooi cadeau, eigenlijk.”

Interessant, maar ga vooral verder. Wat gebeurt er dan met die qr-codes?

,,Die geven toegang tot de verhalen die zij verzameld hebben, en die te maken hebben met veertig jaar Oerol - ook al bestaat het pas 39 jaar, sinds 1982. Onderweg kwamen we door stom toeval een van de mensen tegen die zo’n verhaal hadden ingestuurd. Een theatermaakster met een prachtig verhaal over ongewilde kinderloosheid, en hoe ze daar op Terschelling, op een duin bij Heartbreak Hotel, mee in het reine was gekomen. Op een heel troostende, spirituele manier. Er zitten nog veel meer verhalen verweven in dit project. En bijzonder: het is een van de zeer, zeer weinige Oerol-dingen dit jaar waar je toch naar toe kunt, als je op het eiland bent. Nou ja, lees daar maandag alles over in de krant en op www.lc.nl .”

Enne, was er ook niet een festivalopening?

Twee eigenlijk. ‘s Middags gaf schrijver en acteur Ramsey Nasr, als een soort pre-opening, een lezing over nut en onnut van de kunst. Echt indrukwekkend vond ik, ware woorden. Ook al ging het via Zoom. En ook al had hij een mal geel petje op, wegens de rol van Pim Fortuyn die hij momenteel speelt in een televisieserie: En ‘s avonds was er een officiëlere opening , ook online maar ik was er lijfelijk bij want verschil moet er zijn. Met een fraai voorproefje van wat Nineties Productions doet met theater in het digitale domein - daar komt nog een verhaal over. En een strijdbare toespraak van festivaldirecteur Siart Smit. ,,Kunst niet-essentieel? Dat gaat ons niet gebeuren.”

Mooie woorden. Maareh, had je het net nou over Douwe Bob? De man die vorig jaar beboet werd wegens een illegaal corona-optreden op Terschelling, tijdens Oerol?

,,Ja, die.”

Is die al weer gesignaleerd ?

,,Hou je mond.”

Vragen? Mail Jacob op jacob.haagsma@lc.nl en dan mailt of appt hij wel terug.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur
Oerol