Van Achterberghprijs voor Alexandra Engelfriet

Alexandra Engelfriet: 'Under Ground - 60 tons of clay, a digger, a body' 

In de Grote Kerk in Leeuwarden is zaterdag de Van Achterberghprijs uitgereikt aan kunstenaar Alexandra Engelfriet (1959) voor haar gehele oeuvre.

Voor de expositie Sexy ceramics (2016) bekleedde ze een aantal wanden van een van de zalen van Keramiekmuseum Princessehof met dikke klei. Voor haar werk Under Ground - 60 tons of clay, a digger, a body dook ze letterlijk in de materie. Kunstenaar Alexandra Engelfriet zoekt de grenzen van klei en keramiek. Daarom kent de Stichting Van Achterberg-Domhof uit Leeuwarden haar de tweejaarlijkse Van Achterberghprijs toe.

Of zoals de stichting het zelf verwoordt: ‘Engelfriet durft de toegepaste vorm van keramiek los te laten om zichzelf letterlijk en figuurlijk in het materiaal klei onder te dompelen. Zij geeft zichzelf volledig over aan de klei, zowel fysiek als mentaal, en gaat helemaal op in de aarde. Zij raakt hiermee aan de fundamenten van de Stichting Van Achterbergh-Domhof: de wisselwerking tussen mens en klei, en de vraag waar klei eindigt en keramiek begint.’

Glijden en kruipen

De prijs (15.000 euro) wordt elke twee jaar toegekend aan een persoon of instelling die een bijzondere bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de keramische kunst en keramiek in Nederland. Voor Engelfriet geldt dat zeker. Voor haar werk laat ze soms tonnen klei naar een speciale locatie brengen. Daar vormt ze het materiaal met ritmische bewegingen. Met haar lichaam vormt ze glijdend, stappend en kruipend opvallende patronen in de klei.

Engelfriet studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en won in 2015 brons op de Gyeonggi International Ceramic Biennale in Zuid-Korea. Haar werk is onder meer opgenomen in de collecties van het Victoria and Albert Museum in London en Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Het Princessehof toont een aantal films van Engelfriets performances (dit /m zo 11-17 u, t/m 9 apr 2023).

Nieuws

menu