'Mestmoeders the movie': boerinnen nemen het heft in handen

Vier generaties boerinnen, ‘mestmoeders’, moeten zich bezinnen op de toekomst, maar ook op hun verleden na een tragisch ongeval in de familie. Volgende maand gaat de muzikale theatervoorstelling Mestmoeders van PeerGroup in première, de gelijknamige film was dit weekeinde in Assen te zien en verschijnt binnenkort online.

De film 'Mestmoeders' van PeerGroup ging dit weekend in première, binnenkort is de muzikale voorstelling ook live te zien.

De film 'Mestmoeders' van PeerGroup ging dit weekend in première, binnenkort is de muzikale voorstelling ook live te zien.

Leven en dood, insluitingen en uitsluiting, liefde en kilte - in Mestmoeders, geregisseerd door Jos van Kan, maakt het publiek kennis met vier vrouwen wier levens op de boerderij laveren tussen inzet voor het bedrijf en tegelijk: het onzichtbaar zijn, het in de schaduw staan van boeren, boerenzoons, van mannen.

Vrijgevochten oma

De vrijgevochten oma, sterk en taai neergezet door José Kuipers, zegt het als volgt: ‘We werkten even hard, maar verdienden geen cent.’ Oneerlijk natuurlijk, want de boerinnen wisten van wanten en brachten soms meer uren op het bedrijf door dan hun echtgenoten.

Die problematiek, dit verschil tussen man en vrouw, speelt in alle generaties, maar steeds op een andere manier. De jongste telg van het gezin, kleindochter Sarah (Daisy Hagendoorn), wordt door haar stugge, hardwerkende moeder (Wendell Jaspers) simpelweg over het hoofd gezien als mogelijke bedrijfsopvolger.

Van meet af aan stond vast dat haar broer Jorre het bedrijf zou overnemen. Als die omkomt bij een auto-ongeluk komt de waarheid boven water en blijkt dat de vier mestmoeders, met uiteenlopende opvattingen over het boerenbedrijf, heus in staat zijn om samen verder te gaan.

Fraai camerawerk

PeerGroup maakte de film toen nog niet duidelijk was of de coronaregels een theatervoorstelling zouden toelaten. Nu dit weer blijkt te kunnen, is er zowel een voorstelling als een film. Het fraaie aan Mestmoeders the movie is dat de camera de emoties uitvergroot, zoals die op het gezicht van de verwarde overgrootmoeder (Leny Dijkstra) die bevend en aarzelend door haar herinneringen dwaalt en naar de juiste woorden zoekt.

Door dit fraaie camerawerk, inclusief de inzet van een drone, wordt Mestmoeders een overtuigend en intiem familieportret. Dat werkt vooral in de tweede helft van de productie wanneer de emoties hoog oplopen, heel goed.


Je kunt deze onderwerpen volgen
Cultuur