Efficiënter ondernemen doe je met deze tips

Afbeelding: Pexels

Afbeelding: Pexels

Het aantal bedrijven in Friesland zit de afgelopen jaren flink in de lift, net zoals in de andere provincies in Nederland het geval is. Steeds vaker kiezen Friezen ervoor om voor zichzelf te beginnen, bijvoorbeeld in de horeca of in de bouw. Zo’n opvallende groei betekent eveneens een stijging in concurrentie.

Daarom is het zaak om efficiënt(er) te ondernemen; of je nu net begonnen bent met je bedrijf of wanneer je al even bezig bent. Alleen op die manier is het gemakkelijker om je te onderscheiden van de rest. Denk aan facturen maken met software en het hebben van een goed vindbare site. In dit artikel lees je er meer over.

Facturen maken met handige online software

Waar je in ieder geval in moet investeren, is alle hulp in de vorm van software die de processen binnen je bedrijf kunnen versnellen. Denk alleen al aan je boekhouding en het facturen maken. Tegenwoordig bestaan er allerlei handige tools waarmee je facturen kunt maken, offertes kunt opstellen en inkoopfacturen kunt samenstellen. Zo’n programma is onmisbaar voor vrijwel iedere onderneming en kan overal (mits er een internetverbinding is) worden geraadpleegd.

Het scheelt je ontzettend veel tijd en uiteindelijk geld wanneer je dergelijke zaken niet handmatig hoeft uit te voeren. Neem bijvoorbeeld de software van WeFact die gebruikt kan worden door zowel zzp’ers als mkb’ers en grote bedrijven met duizenden facturen per maand. Gemakkelijk in gebruik én een efficiënte boost voor je bedrijf, omdat alles automatisch verloopt.

Maak ook gebruik van andere slimme tools

Daarnaast is het goed om te weten dat er nog veel meer slimme tools beschikbaar zijn die je kunnen helpen om beter en met meer overzicht te werken. Dat is een van de grote voordelen van de digitalisering van de samenleving; je kunt veel meer uit handen geven aan software en programma’s zodat jij tijd overhoudt om te steken in de ontwikkeling van je bedrijf. Naast facturen maken kun je je hele boekhouding bijhouden in een handige tool.

Binnen één klik op de knop zie je alles wat betreft je actuele administratie, zoals facturen die nog open staan en cijfers omtrent de omzet en de winst. Werk je met werknemers? In dat geval is het aan te raden om met een handige tool omtrent personeelsadministratie te werken. Je kunt met verschillende programma’s gegevens over urenregistratie, projectplanning en meer bewaren.

Zorg voor een goed vindbare en zichtbare website

Tegenwoordig is het eveneens van groot belang om online goed zichtbaar te zijn, wil je potentiële klanten bereiken. Het maakt niet uit of je een heel lokaal bedrijf hebt of wanneer je landelijk of misschien zelfs internationaal opereert; in alle gevallen is het prettig om online goed vindbaar te zijn onder je bedrijfsnaam en bepaalde zoekwoorden. Daarbij is een kwalitatieve website onmisbaar waar duidelijk vermeld staat hoe mogelijke klanten je kunnen bereiken.

Het liefst heb je dat zo’n website voor je bedrijf hoog in de zoekresultaten van Google scoort. Het goede nieuws is dat dat mogelijk is, maar daar heb je wel enige hulp voor nodig. Schakel een SEO expert en een goede web designer in om je bedrijfswebsite compleet, goed en duidelijk vindbaar te laten maken. Wat het mooist zou zijn, is dat je website op een bepaald punt komt dat de klanten naar jou toe gaan komen in plaats van dat je nog actief moet lobbyen. Dát is efficiënt werken.

Investeer in time management binnen je onderneming

Tot slot moet je weten wat het belang van time management is binnen het bedrijfsleven. Je kunt nog zo goed bezig zijn met tools voor facturen maken en het bijhouden van uren, maar zonder een goede time management ben je er nog niet. Het grote voordeel van time management is namelijk dat je vooraf precies weet hoe lang een project of een taak ongeveer duurt. Blijkt dat je toch meer tijd nodig hebt dan weet je bij een volgende keer dat je meer uren nodig hebt.

Dat is niet alleen nodig voor de daadwerkelijk gewerkte uren binnen je bedrijf, maar ook om een juiste factuur op te stellen voor de klant waarvoor je dergelijk werk uitvoert. Het kan best lastig zijn om vooraf een schatting te maken van de tijd die je kwijt bent aan een opdracht, maar je zal zien dat wanneer je time management op de juiste manier implementeert in je organisatie het alleen maar in je voordeel kan werken, net als facturen maken en urenregistratie.