Wat betekent faillissement D-reizen voor de consument?

Een bom is ingeslagen dinsdag door het faillissement van de D-rt Groep, moeder van de bekende reisbureauketen D-reizen. Het reisbedrijf zat al langer in financiële problemen. Door de coronacrisis zijn er naar schatting voor tientallen miljoenen aan vouchers uitgegeven door geschrapte vakanties in 2020.

ANP/HH

ANP/HH

Wat betekent het faillissement voor de consument? Vijf vragen:

Wat moet ik doen als ik zo’n D-reizen-voucher heb?

Geen zorgen. Omdat D-reizen is aangesloten bij het garantiefonds SGR, zijn ook die tegoedbonnen gedekt. SGR-directeur Erik-Jan Reuver benadrukt dat iedereen zijn geld terugkrijgt, mits het om een pakketvakantie gaat, verzorgd door (ANVR-)touroperators als TUI en Corendon.

„De consument is goed beschermd, maar moet nog even geduld hebben. Zodra we via de curatoren de D-reizen-administratie hebben onderzocht, zetten we op een rijtje wie recht heeft op een vergoeding. Die klanten krijgen van ons bericht en kunnen dan hun claims indienen”, aldus Reuver, die verwijst naar actuele informatie op de website sgr.nl en sociale media. Individuele vragen per telefoon en e-mail kunnen door de enorme drukte niet worden beantwoord.

Zijn alle tegoedbonnen van D-reizen gedekt?

Helaas niet allemaal. Zo zijn uitgegeven vouchers voor losse vliegtickets niet gedekt door het garantiefonds. Wie die van D-reizen heeft gekregen, kan rechtstreeks terecht bij de vliegmaatschappijen. Die zijn verplicht het geld terug te betalen aan de reiziger, ook al is het eerder aan D-reizen teruggestort na annulering van de vlucht. Toezichthouder ACM heeft onlangs nog eens helder uiteengezet dat de luchtvaart zelf orde op zaken moet stellen.

„Dat wordt een lange strijd met getouwtrek tussen curatoren en maatschappijen”, zegt directeur Hendrik Noorderhaven van incassobureau EUclaim. „Er zijn tientallen miljoenen euro’s verdwenen. Schandalig dat D-reizen dat reizigersgeld heeft achtergehouden. Wij gaan de rechter inschakelen om dat bij de luchtvaart terug te halen, nu D-reizen failliet is.”

Kan ik mijn geld ook bij de reisorganisaties halen?

Dat wordt moeilijk, want die hebben vaak geen klantgeld van D-reizen voor betaalde vakanties ontvangen. Toch staat in de reispapieren wie de reis met vlucht en hotel uitvoert. Die touroperators verwijzen dan terug naar D-reizen, dat de vouchers op eigen naam uitschreef zonder tegenwaarde. Dat was tegen de regels. D-reizen heeft dat vergeefs aangevochten.

Nu gaan de curatoren daar dus over. De SGR dekt echter ook die vouchers, sinds D-reizen bankroet is. Er zal volgens Reuver nog wel getracht worden de uitkeringen daarna te verhalen bij de betreffende touroperators. Een complexe en mogelijk slepende zaak, waarover juristen zich al buigen.

Ik wacht al zo lang op mijn geld. Hoe lang nog?

Reken op meerdere weken. Het is een hele uitzoekerij van curatoren en garantiefonds om te bepalen welke soorten vouchers er zijn verstrekt. Als een geboekte vakantie in 2021 nog niet door corona is geannuleerd, kan de reis alsnog doorgaan met hulp van de SGR. „Ook daar gaan we naar kijken. Waar we kunnen, zullen we de consument helpen, daar zijn we tenslotte voor”, stelt Reuver.

De SGR heeft volgens hem circa 100 miljoen in kas om toeristen schadeloos te stellen bij een bankroet, in coronatijd aangevuld met 150 miljoen waarborg van de overheid. „Daarnaast hebben we nog de bankgaranties waaruit we kunnen putten, ook van D-reizen”, laat Reuver weten.

Waarom keert het voucherfonds niet snel uit?

Dat heeft hier niets mee te maken. Dat zijn staatsleningen voor reisbedrijven om na een jaar geld terug te betalen aan hun klanten die een tegoedbon bezitten. Als een aanbieder in gebreke blijft, kan die voucher ook bij de SGR worden geclaimd. Bij een faillissement gelden die leningen niet meer. Dan treedt dat andere fonds, het bestaande garantiefonds, in werking.

Verwarrend is dat beide fondsen worden beheerd door de SGR, maar die kan die publiekstaken goed uit elkaar houden, benadrukt baas Reuver. „Pakketreisvouchers met SGR-garantie zijn hoe dan ook 100 procent gedekt.” Alle medewerkers in zijn Rotterdamse kantoor zijn samen met inhuurkrachten opgetrommeld om orde op zaken te stellen in de ’D-reizen-chaos’.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Binnenland