'Jongeren in problemen door te weinig financieel onderwijs'

'Jongeren in problemen door te weinig financieel onderwijs' ANP
Amagir keek in hoeverre 15-jarige scholieren 'financieel geletterd' zijn en onderzocht welke factoren hierbij van belang zijn. Vervolgens ontwikkelde ze SpaarWijs, een programma voor financiële educatie om scholieren te helpen hun geldzaken te begrijpen, beheren en plannen. "Willen we gelijke kansen, een belangrijk onderwijsdoel, dan moet financiële educatie een vast onderdeel worden van het curriculum", bepleit ze.
De promovenda, verbonden aan het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam en lerarenopleider Economie, onderzocht in welke mate scholieren binnen verschillende onderwijstypen - vmbo, havo en vwo - in Nederland financieel geletterd zijn en wat hierbij van invloed is.
Het onderwijstype van de leerlingen blijkt van invloed te zijn als het gaat om financieel kunnen plannen. Daarnaast blijkt er een grote kloof te zijn in financiële kennisscores tussen leerlingen van verschillende onderwijsniveaus.