Verbod op benzine- en dieselauto’s in Europese Unie op de tocht door Duitse verdeeldheid

Komt er dan toch geen EU-verbod op nieuwe benzine- en dieselwagens in 2035? Politieke verdeeldheid in de Duitse regering brengt de hele Europese Unie in onzekerheid en maakt de autowet van eurocommissaris Timmermans onzeker.

Vanuit autoland Duitsland met zijn royale Autobahn, is een stokje gestoken voor de verwachte goedkeuring van het verbod op verkoop van nieuwe auto’s met CO2-uitstoot vanaf 2035.

Vanuit autoland Duitsland met zijn royale Autobahn, is een stokje gestoken voor de verwachte goedkeuring van het verbod op verkoop van nieuwe auto’s met CO2-uitstoot vanaf 2035.

Iedereen in Brussel ging er na het akkoord van oktober tussen lidstaten en het Europees Parlement (EP) blindelings vanuit dat het verbod op verkoop van nieuwe auto’s met CO2-uitstoot vanaf 2035 definitief was. Dit verbod betekent de facto het einde van de verbrandingsmotor. De gebruikelijke stemronde over het compromis bij het EP en lidstaten is normaal gesproken een formaliteit.